לאכול בריא, להיות בתנועה ולהרגיש טוב  - זה אֶפְשָׁרִיבָּרִיא

התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים - אֶפְשָׁרִיבָּרִיא הנה שילוב כוחות בהובלת  משרדי הבריאות, התרבות והספורט, והחינוך לו שותפים הציבור, כל משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, ארגוני החברה האזרחית והמגזר העסקי. מהלך לאומי זה נועד להביא לשינוי בריאותי וחברתי חשוב ומהותי, ומהווה יישום החלטת ממשלת ישראל מיום 8 בדצמבר 2011 להקמת תכנית לאומית לקידום סביבת חיים פיזית, חברתית, תקשורתית ומוסדית, המאפשרת ותומכת באורח חיים בריא ופעיל יותר.

שם התכנית, "אֶפְשָׁרִיבָּרִיא", מגלם בתוכו את אחריותנו כמדינה, לאפשר לכל אחת ואחד לאכול בריא, לחיות בתנועה ולהרגיש טוב, ואת מחויבותנו לסביבה המאפשרת בחירות בריאות יותר לתושביה:

חקיקה ורגולציה: סימון תזונתי ברור ובולט בחזית אריזות מוצרי המזון | הפחתת השימוש בשומני טרנס | הגבלת פרסום מוצרי מזון בעלי ערך תזונתי נמוך בתכניות ילדים | הפחתת מחירי מוצרי מזון בריאים | השקת "תו אפשריבריא" לסימון לחמים ומוצרי מאפה מקמח מלא מופחתי נתרן וקלוריות | ביטול חובת הצגת אישור רפואי בהרשמה לפעילות גופנית וחדרי כושר והחלפתה בהצהרת בריאות אישית.

במערכת החינוך: עידוד הגעה למוסדות החינוך ברגל או באופניים | הגבלת האספקה והמכירה של  מזון בעל ערך תזונתי נמוך בבתי הספר | ייסוד דירוג "כוכבי בריאות" לבתי ספר ולגני ילדים מקדמי בריאות | פיילוט לחלוקת פירות וירקות לתלמידים |  פנימיות מקדמות בריאות | שילוב מערכים ופעילויות לחגיגות ימי הולדת וחגים בריאים יותר בגנים ובבתי ספר.

במערכת הבריאות: הפעלת סדנאות לחיים פעילים ובריאים וקבוצות תמיכה לירידה במשקל בקופות החולים | הדרכה לפיתוח כישורי הורות לתזונה בריאה ופעילות גופנית  | עידוד הרופאים להמליץ על חיים פעילים ובריאים כחלק מתכנית הטיפול במקביל לטיפול התרופתי | הגבלת האספקה והמכירה של  מזונות בעלי ערך תזונתי נמוך בנקודות ממכר בבתי החולים, והגשת מזון בריא יותר למאושפזים.

תכנית להפחתת צריכת הנתרן: פעילות משותפת עם יצרנים ב-11 קטגוריות מוצרי מזון להפחתה וולונטרית של כמויות הנתרן במזונות מעובדים | פיילוט להפחתת כמויות המלח בהליכי הכשרת מוצרי בשר ועוף.

ברשויות מקומיות: פיתוח מדיניות לחיים פעילים ובריאים ברשויות | פיילוט "רשות מקדמת חיים פעילים ובריאים" | חיזוק רשת ערים בריאות |  תמיכה בשדרוג תשתיות קיימות לרכיבה על אופניים והליכה, התקנת גופי תאורה וברזיות | חיוב הרשויות לפתוח מתקני ספורט המצויים במוסדות חינוך ומוסדות ציבור גם לקהל הרחב בשעות אחה"צ וסופ"ש.

במקומות עבודה: עידוד המעסיקים לאמץ תכניות לקידום חיים פעילים ובריאים | עידוד עובדים להגיע לעבודה ברגל או באופניים |  שינוי תקנות המס להכרה בפירות וירקות המוגשים בישיבות עבודה כהוצאה מוכרת | הקמת פורומים למקומות עבודה מקדמי בריאות.

ספר מותג זה מרכז את ערכיה, יעדיה ואופייה של התכנית הלאומית, והוא גובש, נכתב והופק במאמץ משותף של כלל הלוקחים חלק בפעולות התכנית, ובשיתוף צוות התקשורת השיווקית בחוג לתקשורת באוניברסיטת תל אביב.

המותג

המותג אֶפְשָׁרִיבָּרִיא אמור לשמש 'מטרייה' לכלל התכניות, הפרויקטים והיוזמות בתחום של חיים פעילים ובריאים בארץ, באמצעות משרדי הממשלה, רשויות מקומיות, עמותות, גורמי תקשורת, ארגונים בקהילה, גופים פרטיים ועוד. ספר המותג נועד להעצים את המותג ולרכז את ערכיו, יעדיו ואופיו, והוא נכתב כדי לספק כלים יישומיים, הגדרות ותכנים לשימוש במותג, וזאת כדי לייצר שפה מיתוגית אחידה מבחינת מסרים, תכנים, גרפיקה צילומים ואווירה על ידי כל הגורמים המעורבים". שם המותג אֶפְשָׁרִיבָּרִיא מגלם את אחריות המדינה לאפשר לכל אחד ואחת לאכול בריא, להיות בתנועה ולהרגיש טוב, ואת מחויבות המדינה לסביבה המאפשרת בריאות טובה יותר לתושבים. הלוגו שנבחר למותג הוא צבעוני, מלא חיות ועגול כדי לבטא את כלל מעגלי החיים ואת השיתוף בין כלל הגורמים בחברה לצורך חיים פעילים ובריאים. שם המותג והלוגו מופיעים בספר המותג גם בשפות: ערבית ואנגלית.

קרדיטים:

צוות התקשורת השיווקית של התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים – אֶפְשָׁרִיבָּרִיא פועל מטעם החוג לתקשורת של אוניברסיטת תל אביב. רמי הסמן מנחה את הצוות המקצועי ומשמש כמנהל האסטרטגיה השיווקית, אופיר רייכמן– מנהל את התקשורת השיווקית, שושה כהן– ניהלה את הקריאטיב, וסטודיו רה-לבנט, בניהול אמנון אילוז, עיצב את הלוגו, גיבש את שפת המותג ואחראי על הקריאטיב של אֶפְשָׁרִיבָּרִיא.

רמי הסמן, מנהל האסטרטגיה של אפשריבריא -התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, מעביר הרצאה אודות תהליך המיתוג וגיבוש האסטרטגיה למותג אפשריבריא במשרד החינוך. איך מעצבים שינוי חברתי? איך בונים מותג? אתם מוזמנים לצלול לאסטרטגיית המותג של אפשריבריא -- התכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים, לראות את הגישה הייחודית שפותחה, את ההתמודדויות והדילמות, הפתרונות ואופני היישום שלהם: